Dit is wat het bedrijfsleven kan leren van een tv-programma over het runnen van een restaurant

Je kent de tv-programma’s wel… een restaurant staat op het randje van failliet gaan, de bediening is ontevreden over de werksfeer en het eten is ronduit smerig. Dan komt er een geliefde chef-kok die alles omgooit en het restaurant weer tot een succesformule maakt.

Waarom zijn de televisieprogramma’s over het verbeteren van het runnen een restaurant zo geliefd bij de kijker?

Dat komt allereerst door het hoge entertainment gehalte van dit soort programma’s, met vaak een happy end. Daarnaast zie je direct wat er allemaal, vaak tegelijkertijd, misgaat. Dat levert sensatie op, maar we kunnen er allemaal van leren. Het gaat mis door gebrek aan focus, het gaat mis in de onderlinge communicatie en afstemming tussen keuken en bediening en het gaat mis door het gedrag en de kennis van de leidinggevenden: de eigenaren, de Chef de Maître die het personeel niet goed aansturen.

Besef dat je hier te maken hebt met een real life situatie, de restaurants die aangepakt worden hebben een serieus verander probleem! Problemen die je op een of andere manier ook tegenkomt in je eigen werksituatie. 

Steeds dezelfde ingrepen

Om het restaurant weer tot een succesformule te maken wordt er op meerdere fronten ingegrepen: 

  • het restaurant krijgt een eigen identiteit en uitstraling, deze uitstraling wordt overal in doorgetrokken
  • de menukaart wordt ‘strakker’, vaak met minder gerechten, maar hij is wel goed met elkaar te combineren en voldoet aan de wensen van de gast die je in je restaurant wilt hebben.
  • elk gerecht moet geld opleveren.

En niet te vergeten… de hoofdrolspelers worden stevig aangepakt. Het doel van deze ingrepen is duidelijk: ze willen een tevreden klant en een tevreden en gezond bedrijf. Want dat willen wij toch immers ook met ons bedrijf?

Een gevleugelde spreuk van Johan Cruyff is: ‘Je gaat het pas zien als je het door hebt’, en dat is bij dit soort programma’s zeker het geval! Je hebt zelf een beeld bij de verwachting als je in een restaurant zit. Helaas zien we dat in ons bedrijf niet altijd zo duidelijk.

Het geheim van het goed runnen van een restaurant: 5 ingrediënten

Eigenlijk is het werken in de keuken te vergelijken met de werkwijze in de luchtvaart, alleen het verschil tussen horeca en luchtvaart is dat in de luchtvaart alles op een gestandaardiseerde manier in regels en procedures uitgeschreven is en in de horeca niet.

Langere lijntjes, maar de schade blijft gelijk

Nergens gaat de feedback van de klant zo snel en drukt het een stempel op de stemming in heel de keten als in een restaurant. Gaat er iets verkeerd in één van de onderdelen, dan wordt dat gelijk opgemerkt. Er is bijna geen tijd om een fout te repareren, men reageert direct om te voorkomen dat de avond van de gast is verziekt. Ook krijgt je reputatie een flinke deuk.

In andere bedrijfstakken zijn de lijntjes naar de klant toe langer. Maar als het dan toch uiteindelijk fout gaat bij de klant, dan geldt hetzelfde als in een restaurant. Hoe houden we elkaar scherp, net zoals dat bij een goed restaurant gebeurd?

Programma’s voor de vertaalslag naar uw bedrijf

Wat niet gangbaar is in de horeca, hebben wij wel gedaan! Net als in de luchtvaart hebben we de niet uitgeschreven ‘gouden regels’, het proces etc. ‘zichtbaar’ gemaakt, meer gestandaardiseerd en uitgeschreven. Zodat jij de succesformule voor verbetering kunt toepassen in je eigen bedrijf. Op deze manier helpen we je om te leren van de horeca.

Speciaal hiervoor hebben we diverse programma’s ontwikkeld met telkens als rode draad de gouden regels van de horeca, dezelfde regels die de chef-kok in het tv-programma toepast.

Het doorlopen van ons 12h Restaurant programma, waarin jij met je team 12 uur lang, oftewel één dag een echt restaurant op hoog niveau runt, doet je beseffen wat er allemaal bij komt kijken.

Pas daarna gaat het spel echt beginnen, want dan moeten er beslissingen worden genomen en dat is niet eenvoudig, dat zie je ook in de televisieprogramma’s. Dan komt er weerstand door angst voor het onbekende.

Het nemen van de juiste beslissingen en het wegnemen van deze angst, daar helpen we je verder mee. Onderstaande programma’s brengen je organisatie stap voor stap naar een hoger serviceniveau. 

LEREN VAN DE HORECA

Leren van de Horeca is een samenwerkingsverband tussen performico, Letsgoactive en bekende horeca- en hospitality experts. Wij bieden change programma’s waarin het verankeren van opgedane kennis en ervaring in de dagelijkse praktijk centraal staan. Onze hiervoor ontwikkelde RestaurantGame® geeft inzicht in verbeter potentieel in je bedrijfsvoering. Jouw organisatie gaat effectiever, slimmer en winstgevender draaien!

 

SMART@SERVICE

In de praktijk blijkt het voor bedrijven moeilijk te zijn om de juiste (strategische) keuzes te maken. Dit programma helpt om de balans tussen het leveren van de beste service enerzijds en de beste performance anderzijds in evenwicht te houden. Dit programma maakt gebruik van organisatie- en trainingsmethoden uit de horeca en luchtvaart.

 

PLAY THE GAME

Dit continu verbeterprogramma is gericht op het organiseren van de meest efficiënte multi-disciplinaire dienstverlening door leverancier(s) voor en namens de klant. De verbeteringen hebben betrekking op de organisatiestructuur en -cultuur. Hiervoor is een ‘samen verbeteren’ aanpak opgesteld, waaraan de klant ook actief deelneemt.

 

Ik wens je nog veel kijkplezier en hou in je achterhoofd dat je veel kunt leren van de Horeca!

Michael van den Dungen Bille

Performico & 12h Restaurant